تبلیغات اینترنتی
در صف بليط سيرك
روانشناسی،داستان،...
روانشناسی،داستان،...
برچسب:, :: :: نويسنده : سجاد

وقتی که نوجوان بودم، یک شب با پدرم در صف خرید بلیط سیرک ایستاده بودیم. جلوی ما یک خانواده پرجمعیت ایستاده بودند.به نظر می رسید پول زیادی نداشتند. شش بچه که همگی زیر دوازده سال بودند، لباس های کهنه ولی در عین حال تمیـز پوشیده بودند. بچه ها همگی با ادب بودند. دوتا دوتا پشت پدر و مادرشان، دست همدیگر را گرفته بودند و با هیجان درمورد برنامه ها و شعبده بازی هایی که قرار بود ببینند، صحبت می کردند. مادر بازوی شوهرش را گرفته بود و با عشق به او لبخند می زد. وقتی به باجه بلیط فروشی رسیدند، متصدی باجه از پدر خانواده پرسید: «چند عدد بلیط می خواهید؟»


پدر جواب داد: «لطفاً شش بلیط برای بچه ها و دو بلیط برای بزرگسالان.»

متصدی باجه، قیمت بلیط ها را گفت. پدر به باجه نزدیکتر شد و به آرامی پرسید: «ببخشید، گفتید چه قدر؟!»

متصدی باجه دوباره قیمت بلیط ها را تکرار کرد. پدر و مادر بچه ها با ناراحتی زمزمه کردند. معلوم بود که مرد پول کافی نداشت. حتماً فکر می کرد که به بچه های کوچکش چه جوابی بدهد؟ ناگهان پدرم دست در جیبش برد و یک اسکناس بیست دلاری بیرون آورد و روی زمین انداخت. بعد خم شد، پول را از زمین برداشت، به شانه مرد زد و گفت: «ببخشید آقا، این پول از جیب شما افتاد!»

مرد که متوجه موضوع شده بود، همان طور که اشک از چشمانش سرازیر می شد، گفت: «متشکرم آقا.»

مرد شریفی بود ولی در آن لحظه برای اینکه پیش بچه ها شرمنده نشود، کمک پدرم را قبول کرد. بعد از این که بچه ها داخل سیرک شدند، من و پدرم از صف خارج شدیم و به طرف خانه حرکت کردیم.

بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم.

زندگی یک چالش است. هرطور به آن نگاه کنید، همیشه موانعی وجود خواهدداشت که باعث می‌شوند فرد قوی‌تر و بهتری شوید.


در میان این موانع، خیلی آسان است که قدم در راه خود دلسوزی بگذاریم، یعنی باور کنیم واقعا دنیا علیه ما است. و چون بسیاری از آدم‌ها در حالت"خود دلسوزی" قرار دارند، شاید به نظر برسد این روش زندگی قابل قبول است.
 
متاسفانه، حالت خود دلسوزی زندگی آدم‌ها را ویران می‌کند. وقتی چنین حالتی دارید، خود-مخرب می‌شوید چون ذهن‌تان همیشه پر از افکار منفی است که فکر می‌کنید عادی هستند. طبیعتا، چون شما فکر می‌کنید این عادی است، به ندرت آگاه هستید که دارید زندگی‌تان را ویران می‌کنید.


ادامه مطلب ...

پادشاهی از وزیر خود خشمگین شد به همین دلیل او را به زندان انداخت. مدتی بعد وضع اقتصاد کشور رو به وخامت گذاشت. بنابراین مردم از پادشاه خود ناراضی شدند و پادشاه هرکاری برای جلب رضایت آنها نمود، موفق نمی شد. لذا دستور داد وزیر را از زندان بیاورند. هنگامی که وزیر در محضر او حاضر شد گفت: مدتی است که مردم از من روی گردان شده اند، اگر توانستی رضایت آنها را جلب کنی من نیز از گناه تو می گذرم.

 
وزیر گفت: من دستور شما را اجرا خواهم کرد، فقط از شما می خواهم تعدادی سرباز به من بدهید. شاه گفت: نبینم که از راه اعمال خشونت بر مردم وارد شوی. سرباز برای چه می خواهی؟ وزیر گفت: من هرگز هدف سرکوب کردن ندارم. شاه با شنیدن این حرف تعدادی سرباز به وزیرش داد. شب هنگام وزیر به  هر کدام از سربازان لباس مبدل دزدان را پوشاند و به  هر کدام دستور داد که به تمام خانه ها بروند  و  از هر خانه چیزی  بدزدند به طوری که آن چیز نه  زیاد بی ارزش باشد و نه زیاد با ارزش تا به مردم ضرر چندانی وارد نشود  و  همچنین کاغذی به آنها داد و گفت در هر  مکانی که  دزدی می کنید این کاغذ را قرار دهید.
 
روی کاغذ چنین نوشته شده بود: هدف  ما  تصاحب قصر امپراطوری و حکومت بر مردم است. سربازان نیز مطابق دستور  وزیر عمل کردند. مردم نیز با خواندن آن کاغذ  دور هم جمع شدند.
 
نفر اول گفت: درست است که  در  زمان حکومت پادشاه وقت با وخامت اقتصادی روبه رو شدیم، اما هرگز پادشاه به دزدی اموال ما اقدام نمی کند. این دزدان اکنون که قدرتی ندارند توانسته اند  اموال ما را بدزدند، وای به روزی که به حاکمیت دست یابند. نفر دوم نیز گفت: درست است، قدر این شاه را باید دانست و از او حمایت نمود تا از شر  این دزدان مصون بمانیم. و همه حرف  های یکدیگر را تایید کردند و  بنابراین تصمیم گرفتند از شاه حمایت کنند.

استرس ژن‌های بدن انسان را تغییر می‌دهد و این ژن‌ها بر نحوه ذخیره‌سازی چربی در بدن، نحوه عملکرد دستگاه ایمنی بدن، سرعت پیر شدن جسم و احتمال ابتلا به سرطان نظارت داشته و استرس می‌تواند به شدت آن‌ها را تحت‌تأثیر خود قرار دهد.


استرس، مهم‌ترین سم برای بدنیک روانشناس گفت: مواد شیمیاییِ تولید شده در بدن در زمان استرس می‌تواند در الگوهای ژنی بدن تغییر ایجاد کند به همین دلیل استرس مهم‌ترین سم برای بدن است.
 
علی سلیمانی، اظهار کرد: استرس ژن‌های بدن انسان را تغییر می‌دهد و این ژن‌ها بر نحوه ذخیره‌سازی چربی در بدن، نحوه عملکرد دستگاه ایمنی بدن، سرعت پیر شدن جسم و احتمال ابتلا به سرطان نظارت داشته و استرس می‌تواند به شدت آن‌ها را تحت‌تأثیر خود قرار دهد.
 
وی با اشاره به این‌که اتفاقات دوران کودکی بر میزان استرس تأثیرگذار است، افزود: نتایج پژوهش‌‎ها نشان می‌دهد که حتی اتفاقات دوران کودکی می‌تواند تعیین‌کننده‌ سطح هورمون آزادکننده کورتیکوتروپین در مقادیر کم و زیاد باشد.
 
این روانشناس تصریح کرد: هورمون آزادکننده کورتیکوتروپین بر میزان ترشح غدد فوق‌ کلیوی هم‌چنین استرس تأثیر مستقیم دارد.
 
وی با اشاره به این‌که استرس به مغز انسان آسیب می‌رساند، تصریح کرد: سطوح زیاد هورمون استرس می‌تواند به بخش‌های مهم مغز مانند هیپوکمپوس آسیب جدی وارد کند (هیپوکمپوس قسمتی از دستگاه کناره‌ای مغز و مسئول حافظه است).
 
سلیمانی خاطرنشان کرد: یکی از عللی که افراد پس از دوران طولانی مدت ابتلا به استرس مزمن به «خستگی غدد فوق کلیوی» مبتلا می‌شوند، این است که مغز برای نجات خودش ترشحات غدد فوق کلیوی را کنار می‌گذارد.
 
وی ایمان به موفقیت خود، عدم بزرگنمایی مسائل، مثبت‌اندیشی، رضایت به مکان و موقعیت کنونی را از راه‌های درمان استرس برشمرد.
موضوعات
پيوندها